mEnAnTi LaiLaTuL QaDaR :)

Assalamualaikum semua . Alhamdulillah hari ni kita dah berpuasa 22 hari . Ea ? Dah masok 10 malam terakhir lah . Dah siap persiapan semua ? Bukan persiapan nak raya , tapi nak mencari Lailatul Qadar . :)

Lailatul qadar ialah satu malam yang sangat teristimewa . Malam yang bersamaan dengan seribu bulan . Tahu tak kenapa Allah adakan Malam Lailatul Qadar nih ?

Umat Nabi Muhammaad nih umurnya pendek dan amalan nye sikit . Jadi , Allah menghadiahkan satu malam daripada malammalam terakhir di bulan Ramadan Al-Mubarak untuk umat Nabi Muhammad beribadah dan mendapat ganjaran serta redha Allah SWT .

"Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran pada malam Lailatul Qadar. Tahukah kamu apakah malam Lailatul Qadar itu ? Lailatul Qadar itu lebih baik daripada 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan keizinan daripada Tuhan mereka untuk setiap urusan. Malam ini sejahtera hingga terbit fajar". (Surah al-Qadr 1-5)

Daripada Aisyah R.A bahawa Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud :
"Berusahalah mencari Lailatul Qadar pada malam yang ganjil dari sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan." (Hadith Riwayat Bukhari)

Berusahalah mencari malam lailatul qadar supaya bila kita keluar dari bulan ramadan yang mulia nih . Kita bersih dari dosadosa yang lalu dan hidup kita diberkati oleh Allah SWT .












p/s : Semoga Allah mempermudahkan segala urusan kita di dunia dan di akhirat . Amiiinnnn .

Tag to : Tips 10 Malam Terakhir ramadan , Malam Lailatul Qadar :)




Thanks for reading ^^

No comments:

Post a Comment

ɴᴀᴋ ᴋᴏᴍᴇɴ ?
sɪʟᴀsɪʟᴀ . ᴊᴀɴɢᴀɴ ᴍᴀʟᴜᴍᴀʟᴜ .
ʜᴜᴅᴀ sᴜᴋᴀsᴜᴋᴀsᴜᴋᴀ ツ