Balik Kampung !



Ingat hari raye jek ke baru nak balik kampung ? Hari pertama puasa juga . Memang sudah menjadi kelaziman family huda akan balik kampung 1 Ramadhan . Lagipun , kampung huda dekat jek . 30 minit dah sampai . Hehe .

Amacam sahur tadi ? Huda bangun lambat . 5.15 baru mama siap masak . Bangun dah terkocohkocoh basuh muka semua . sobsobsob . Makan jelah mane yang sempat . Sempat lah jugak huda telan nasi . Teheeee T_T . Kalau kat hostel dulu , minum air jek kalau malas nak turun dewan makan . Kat rumah kalau malas , mama babap nanti . Eh , takdelah . Sebab sahur tuh kan baaaanyaaak keberkatan .

"Daripada Anas r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Hendaklah kamu semua makan sahur, sesungguhnya dengan bersahur itu akan beroleh keberkatan.”
 
(Al-Bukhari dan Muslim)

Huraian :
Umat Islam disunatkan untuk makan sahur sama ada bagi puasa wajib mahupun puasa sunat, sekalipun mengambil sedikit sahaja dari makanan atau pun minuman. Hikmah disunatkan makan sahur ke atas orang yang hendak berpuasa ialah untuk memberi kecergasan dan memperbaharui niat untuk berpuasa pada esok harinya. Orang yang berpuasa dan makan sahur pada waktunya dengan niat kerana Allah, nescaya Allah akan memberikan rahmat dan keberkatan di dalam hidupnya dan inilah kelebihan yang tidak diperolehi melainkan bagi orang-orang yang bersahur sahaja. 

*sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

So , sahur lah walau pon segelas air . Semoga kita semua memperoleh rahmat dari-Nya :)

Salam ( ^_^ )






pitstop : teringat dulu berpuasa kat asrama . :'(

Thanks for reading ^^

2 comments:

  1. Selamat berpuasa!!
    eh, nak kad raya dari aku tak??
    meyh sini.. http://www.sayeshukepink.com/2012/07/segmen-saya-nak-kad-raya-dari-yuyu.html

    ReplyDelete
  2. sekarang nie ramai yg malas bersahur.tiera xblh.wajib sahur.kalau x nnt,baru kul 12 perut dah nyanyi.......hehe

    ReplyDelete

ɴᴀᴋ ᴋᴏᴍᴇɴ ?
sɪʟᴀsɪʟᴀ . ᴊᴀɴɢᴀɴ ᴍᴀʟᴜᴍᴀʟᴜ .
ʜᴜᴅᴀ sᴜᴋᴀsᴜᴋᴀsᴜᴋᴀ ツ