Andai sebiji kurma :')



Masa ontheway nak balik kampung hari tuh , huda dengar radio ikim dalam kereta . Ade beberapa nasihat sempena dengan bulan Ramadhan dari Professor Dr Muhaya . Website ---> Dr Muhaya .

Salah satu nasihat prof dalam bulan Ramadhan nih . Banyakkan bersedekah . Huda tertarik dengan satu cerita prof nih , mungkin ada yang pernah dengar . Bagi huda macam first time kowt .

Salah seorang sahabat Nabi Muhammad SAW sedang nazak . Huda lupa namanya . Sory ya . Jadi , sebelum sahabat Nabi ini meninggal dunia , dia nampak amalan dia bersedekah separuh kurma kepada orang laen . Dan separuh lagi kurma untuk dirinya . Lalu dia berkata , "andai sebiji kurma" . Mungkin kerana dia telah melihat kebaikan yang Allah akan balas untuk separuh kurma itu . Andai sebiji kurma ? Masyallah . Tidak ternilai kebaikan itu .

Prof juga ada menasihatkan pesakit dia yang akan menjalani pembedahan , banyakkan bersedekah agar dipermudahkan pembedahan . Ini kerana kata prof , "bukan saya yang melakukan pembedahan itu , tetapi Allah SWT , saya cuma alat sahaja" . Allahuakbar .

Lagilagi pada bulan Ramadhan nih , perbanyakkan bersedekah . Mane tahu , jiran sebelah menyebelah kita mungkin ada yang bersahur air masak sahaja , mungkin ada yang berbuka kurma sebiji dua sahaja . Kalau ada rezeki lebih kita berkongsi . Hati gajah sama dilapah , hati semut sama dirasa . Semoga kita semua memperoleh keberkatan di bulan Ramadhan yang mulia ini .

Huda cuma insan yang kerdil , ampun dan maaf kalau ada salah dan silap . Samasama kita perbetulkan :)

Salam ^_^








pitstop : speechless

Thanks for reading ^^

1 comment:

ɴᴀᴋ ᴋᴏᴍᴇɴ ?
sɪʟᴀsɪʟᴀ . ᴊᴀɴɢᴀɴ ᴍᴀʟᴜᴍᴀʟᴜ .
ʜᴜᴅᴀ sᴜᴋᴀsᴜᴋᴀsᴜᴋᴀ ツ